Kobiety stanowią 65% osób wyjeżdżających z Polski za granicę w celu nauki języków obcych. Nie dziwi fakt, że w głównej mierze to młode osoby uczą się języków, ale również te w wieku średnim i starsze, bardzo często znajdują czas na ich naukę.
![Polki chętniej niż Polacy uczą się języków obcych [© Claudia Paulussen - Fotolia.com] Polki chętniej niż Polacy uczą się języków obcych [© Claudia Paulussen - Fotolia.com]](http://www.senior.pl/Polki-chetniej-niz-Polacy-ucza-sie-jezykow-obcych_img579a7f84420e2.jpg)
Z danych Education First, firmy specjalizującej się w organizowaniu zagranicznych kursów językowych, wynika, że na trzy osoby wyjeżdżające za granicę
uczyć się języków przypadają dwie kobiety. Polacy zdecydowanie najczęściej uczą się angielskiego (83%). Drugim najczęściej wybieranym językiem jest niemiecki (5%), następnie francuski (4%) i hiszpański (3%).
– Polacy z roku na rok coraz częściej chcą uczyć się również egzotycznych i nieco mniej popularnych języków. Kursy doszkalające znajomość włoskiego Polacy wybierają równie często jak kursy z chińskiego i japońskiego, na które decyduje się co setna osoba. Coraz więcej Polaków dostrzega, że warto poznawać języki, które są popularne w innych częściach świata. Zdają sobie sprawę z tego, że w dzisiejszych czasach firmy z różnych zakątków świata inwestują swoje pieniądze w Polsce. Takie nieszablonowe podejście i nauka – na przykład chińskiego czy japońskiego – może skutkować pozyskaniem pracy, której większość Polaków nie mogłaby wykonywać z powodu nieznajomości tych języków – mówi Sylwia Rogalska z Education First.
Na naukę języków nigdy nie jest za późnoNa kursy językowe wjeżdżają nie tylko osoby, które nadal uczęszczają do szkół i studiują, choć te do 24 roku życia stanowią 78% kursantów (28% w wieku gimnazjalnym, 38% w wieku licealnym i 12% w wieku pomiędzy 19 a 24 rokiem życia). Co siódma osoba wyjeżdżająca za zagraniczne kursy językowe ukończyła 30 lat.
Polacy wiedzą, że znajomość języków jest bardzo istotna na rynku pracyRaport „Competing across borders”, który został przygotowany w oparciu o odpowiedzi 572 szefów firm z różnych zakątków świata, pokazuje, że według 47% z nich trudności w relacjach z partnerami zagranicznymi wynikają z faktu, że firmy nie zapewniają pracownikom wystarczająco dużo szkoleń związanych z
nauką języka obcego. Kluczowym czynnikiem powodzenia firm prowadzących międzynarodowy biznes jest biegła znajomość języka lokalnego i angielskiego, który jest światowym językiem biznesu – aż 68 % badanych wskazało ten język, jako niezbędny do komunikacji z zagranicznymi klientami i pracownikami.
Ze znajomości języka angielskiego
Polacy mogą być dumni. Raport EF English Proficiency Index pokazuje, że Polska znajduje się na dziewiątej pozycji pod względem znajomości angielskiego w krajach nieanglojęzycznych. Kobiety władają nim lepiej niż mężczyźni, a osoby w wieku pomiędzy 18 a 20 rokiem życia najbieglej się nim posługują. Z danych raportu wynika również, że im osoby są starsze, tym poziom biegłości językowej jest niższy.