Posługiwanie się różnymi narzędziami oznacza lepsze zdolności językowe. Obie umiejętności opierają się na tych samych zasobach neurologicznych, które są znajdują się w tym samym regionie mózgu.
Jak ustalono, trening motoryczny z użyciem narzędzia poprawia naszą zdolność rozumienia składni zdań złożonych i odwrotnie - trening syntaktyczny poprawia naszą biegłość w posługiwaniu się narzędziami.
Obszary mózgu, które kontrolują pewne
funkcje językowe, takie jak przetwarzanie znaczeń słów, są również zaangażowane w kontrolę umiejętności motorycznych.
Opracowano serię eksperymentów, które opierały się na technikach obrazowania mózgu funkcjonalnym rezonansem magnetycznym i zadaniach. Uczestnicy zostali poproszeni o wykonanie testów składających się z treningu motorycznego z użyciem szczypiec o długości 30 cm oraz ćwiczeń składniowych w języku francuskim. Dzięki temu zidentyfikowano sieci mózgowe specyficzne dla każdego zadania, ale także wspólne takim aktywnościom.
Jak się okazało, posługiwanie się narzędziem i ćwiczenia składniowe wywoływały aktywację mózgu w tych samych obszarach. Sprawdzono zatem, czy wykonywanie tylko jednego zadania będzie miało wpływ na umiejętności w zakresie drugiego. Uczestników poproszono o udział w teście dotyczącym składni języka przed i po 30 minutach treningu motorycznego za pomocą szczypiec. Jak się okazało manualne ćwiczenie przełożyło się na lepsze wyniki w zadaniu językowym.
Takie ustalenia mogą być pomocne dla
rehabilitacji. - Opracowujemy działania, które można by wprowadzić, aby wspierać rehabilitację i odzyskiwanie umiejętności językowych u pacjentów ze stosunkowo dobrymi zdolnościami motorycznymi. (...) Poza tymi zastosowaniami, odkrycia te dają nam również wgląd w ewolucję języka. Gdy nasi przodkowie zaczęli opracowywać i używać narzędzi, ta biegłość istotnie zmieniła mózg i skutkowała wymaganiami poznawczymi, które mogły doprowadzić do rozwoju pewnych funkcji, takich jak składnia - mówi Claudio Brozzoli, autor badań.
Na podstawie: Using Tools Improves Our Language Skills